torsdag den 16. januar 2014

Sådan syr jeg Genbrugskort

Som tidligere lovet kommer her en beskrivelse af hvordan jeg syr et Genbrugskort.
Jeg synes at der findes mange søde stitchery motiver, og at de er velegnede til dette brug. Men som med alt andet bestemmer du jo selv motivet til din forside, og størrelsen på kortet.

Jeg har til dette kort lavet et stitchery fra bogen " A Gardener´s Journal":

Jeg skærer herefter til så det får det ønskede mål:
Jeg havde lyst til lidt mere og valgte at sætte et par kanter på. Herefter skæres der et stykke "fast to fuse" og et stykke stof til bagsiden og det hele stryges, der er lim på "fast to fuse". Jeg valgte dog at lave en enkelt quiltning i kanten af stitcheryet.
Så skæres kanten til og der syes en bred ( ca. 5 mm.) og tæt ( ca. 0,4 mm.) zig-zag hele vejen rundt, jeg syr to omgange, da jeg synes det bliver pænest.
Så skærer man noget gennemsigtig plast, f.eks. til at lægge under eller over en dug. Det fåes i stofforretninger i forskellig kvalitet, det skal ikke være for tyndt.
Målet på plasten er samme bredde som kortet og ca. ½" kortere i højden. Så syr jeg en lukkekant på den øverste side af plasten. Hvis du gerne vil presse lidt med strygejernet, så husk at have noget i mellem, og kun ganske kort, plasten bliver blød af varmen.


Så syes plasten fast bag på kortet i siderne og i bunden, med samme zig-zag som tidligere,
Nu kan du skrive en hilsen på et stykke karton og lægge i "plastlommen"

Det færdige kort fra forsiden:
Hvis kortet skal sendes puttes det i kuvert, ellers sætter jeg det under båndet på pakken ;o)

Har du fået lyst til at prøve at lave et genbrugskort, kan det jo være at du også har fået lyst til at lege med i "Send et Genbrugskort"

1 kommentar:

  1. Tusind tak for vejledningen, jeg tror det skal prøves!

    SvarSlet

Tak fordi du har lyst til at kommentere mit indlæg, det er rart at læse dem.